Friday, January 23, 2009

Bersyukurlah..

Hari ini hari jumaat , yea!!! im so happy not just because weekend is just another day, but because today i am totally free from class. yippie? (melompat kegembiraan). Why i am so damn happy? Because i have no class to teach and i do not have to study for a certain things which is all boring. I mean today i am free, so here i am , blogging.

Kadang-kadang saya terfikir, dan merasa bahawa kerja saya sekarang amat tidak cocok untuk saya. Let alone the salary though, so not worth the job given to me. Basically, i am over work, under paid. Enough said.

Seorang sahabat saya, menelefon saya dan mengadu bahawa tempat dia bekerja adalah sangat menjengkelkan bersama-sama rakan sekerja yang seakan memijak kepalanya di sana. Saya menadah telinga dan simpati dengannya, tapi tiba-tiba terfikir, there are nothing much different with me, aint it? We are STILL DO NOT SATISFY WITH THE JOB. Tapi katanya, dia masih bersabar, what to do? i still need the money..maka dia bekerja tanpa sebarang kegembiraan di hati.

Kasihan dia, kasihan saya dan... kasihan kami, tapi, lebih kasihan lagi kepada ramai pekerja yang kena diberhentikan daripada pekerjaan disebabkan kegawatan ekonomi yang melanda sekarang ini. Bagaimana mereka nak menampung keluarga, anak-anak yang perlu diberi makan dan disekolahkan?

Tiba-tiba saya terfikir, apa akan saya lakukan kalau saya tiba-tiba mengalami nasib yang sama? Oh, mungkin saya menjadi suri rumah? Tak betah saya kalau begitu. Mungkin saya akan menjual nasi lemak (nasi lemak pun baru nak pandai buat) atau pun berniaga di tepi-tepi jalan. Nak seribu daya, tak nak seribu dalih, bukankah?

Lantas saya bersyukur ke hadrat Allah kerana memberikan saya peluang pekerjaan ini. Sekurang-kurangnya, saya dapat menampung perbelanjaan seharian tanpa menyusahkan sang suami. Alhamdulillah.


4 comments:

kin-takahiro said...

ya betol...setuju sangat..maklum la dunia in krisis...jangan sekali-kali dan terburu2 nak letak jawatan dan mencari kerja lain..sebab belom terjamin lagi boleh dapat keje lain..stick je dgn apa yg ada...dan buat pekak dan tak tahu je dgn persekitaran...u hav to! no choice dude...yg ptg kita bersyukur dhn pa yg ada...bukan?:D

Aeryn mummy aiyris zarra said...

thanks for the advice. noted! hehehe

MiSzEniGmA said...

may this year u have a new job, with new salary..chaiyok2!!

Aeryn mummy aiyris zarra said...

amin..amin ya rabbul alamin...